Over Eterno Minerals of the World

Eterno Minerals of the World (Eterno) ontwikkelt en realiseert betonvloeren. Eterno is van vanuit het Italiaans vertaald: ‘altijd constant en eeuwig’. Het bedrijf heeft als doel om constant de kwaliteit, duurzaamheid en productieproces van vloeren verder te verbeteren. Daarnaast heeft een Eterno vloer een lange tot bijna eindeloze levensduur. In Eterno vloeren worden mineralen uit de hele wereld in alle mogelijke kleuren en maten toegepast. Op deze manier ontstaat er altijd een uniek resultaat.

Eterno hecht veel waarden aan samenwerking. Met ongeveer tien vaste partners wordt constant kennis gedeeld. Op deze innovatieve wijze vervult Eterno steeds sneller en beter de vraag uit de markt.

Waarom samenwerking met partners?
Bij het ontwikkelen van het nieuwe procedé is gebruik gemaakt van kennis en inzet van partners. Deze partners moeten het vertrouwen genieten van elkaar.

Doormiddel van deze constructie recreëren wij dat de kostenstructuur tussen de marktpartijen zonder dat de ene partij over de andere kan heersen. Tevens is, op deze wijze, het risico te overzien en kunnen de partners zich concentreren op hun core business.

Samenwerking van de partners in de bedrijfskolom verticaal
Een verticale strategische alliantie kan worden gedefinieerd als een duurzame samenwerking tussen bedrijven die in de toeleveringsketen aan elkaar zijn gekoppeld. Als oogmerk meer waarde te produceren en/of tegen lagere kosten dan mogelijk is in een transactie-relatie De samenwerkingsvorm gaat veel verder dan jaarcontracten of raamcontracten waarin de toeleverancier een lagere prijs accepteert in ruil voor een groter afzetvolume. In een verticale strategische alliantie zijn de verbindingen tussen leveranciers en klanten duurzaam, breed, diep en uniek.

Meerwaarde van verticale strategische allianties
De potentiële meerwaarde van verticale strategische allianties kunnen worden aangeduid als drie K’s: Kosten, Kennis en Kwaliteit.

Kennisuitwisseling
Essentieel is de kennisuitwisseling, het denken buiten de grenzen van het eigen bedrijfsdomein. Daardoor wordt de ontwikkelingstijd voor nieuwe producten verkort en worden productprestaties verbeterd en de totaalkosten verlaagd. Kennisuitwisseling dus als basis voor innovatie en kwaliteit. In beide gevallen wordt meer waarde gecreëerd in het belang van de eindgebruiker. Uitwisseling van kennis over onderdelen doet nieuwe kennis ontstaan, kennis van het totaal-proces en totaalproduct in relatie tot kwaliteit en functionaliteit voor de eindgebruiker.